۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
راز بطری راکی در ماه رمضان

جم یلماز (بازیگر معروف ترکیه ) در اولین روز ماه رمضان عکسی از یک بطری و یک لیوان راکی را در حساب کاربری شخصی خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت که با واکنش های زیادی مواجه شد. این واکنش ها به راکی نبود بلکه به حرکت صورت گرفته بود. در واقع، همه کسانی که واکنش تند نشان دادند، مذهبی و محافظه کار نبودند.

راز بطری راکی ​​در ماه رمضان

غفار یاکینجا

جم یلماز (بازیگر معروف ترکیه ) در اولین روز ماه رمضان عکسی از یک بطری ​​و یک لیوان راکی ​​را در حساب کاربری شخصی خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت که با واکنش های زیادی مواجه شد. این واکنش ها به راکی نبود بلکه به حرکت صورت گرفته بود.  در واقع، همه کسانی که واکنش تند نشان دادند، مذهبی و محافظه کار نبودند.

غیرممکن است که کسی مثل جم یلماز نداند که این عکس چه واکنش هایی در پی خواهد داست. بنابراین، عامدانه این کار را کرده است. اما هدف از این کار چیست؟ توهین به مسلمانان ترکیه؟ یا شعله ور کردن یک درگیری جدید میان اقشار سکولار با مذهبی؟ جم یلماز با این حرکت تا حدودی به هر دوی اینها دست یافت.

مسلمانان احساس کردند که در وطن خود توسط یکی از مشهورترین و ثروتمندترین چهره های محبوب مورد توهین قرار گرفته اند. گروهی از ساده لوحان برداشت شان از سکولاریسم یا کمالیسم «حماقت» است، لیوان راکی  را دستمایه قرار داده و هدف این اقدام را حمله به ماه رمضان و ​​روزه دانستند. ملتی که هزار است در مسالمت و آرامش کنار هم زیسته اند، ماه رمضان را با کدورت آغاز کردند.

با این حال، به نظر من هدف اصلی جم یلماز اینها نبود. به نظر من،  راز  این حرکت در بطری راکی که مارک آن به وضوح مشخص است، می باشد. به احتمال زیاد این برند که توسط یک شرکت انگلیسی در ترکیه تولید می‌شود، قبل از ماه رمضان با جم یلماز "قرارداد تبلیغاتی" بسته است.

همانطور که می دانید تبلیغات مشروبات الکلی در کشور ممنوع است. این شرکت هم همواره به دنبال ترفندهای مختلفی برای دور زدن این ممنوعیت تبلیغاتی است. ویدیوهای پربازدید تولید می کند، سایت های تبلیغاتی میخانه راه اندازی می کند، علی رغم ممنوعیت ها دست به تبلیغات مخفیانه در رستوران ها و میخانه ها می زند و از عدم نظارت رسانه های اجتماعی برای زیر پا گذاشتن قانون سوء استفاده می کند. استفاده از افراد مشهور و اینفلوئنسرها به عنوان "توصیه" هم یکی از این ترفندها است.

در ترکیه، هرکسی می تواند هر وقت که بخواهد مشروبات الکلی مصرف کند. هر کس بگوید من نمی توانم مشروب بخورم هم دروغ می گوید. در بیست سال اخیر مصرف مشروبات الکلی در کشور افزایش یافته است نه کاهش. هم تعداد مکان هایی که مشروبات الکلی سرو می کنند، افزایش یافته و هم تنوع مشروبات الکلی.

بنابراین، حرکت جم یلماز بیشتر شبیه یک حرکت تجاری است تا سیاسی. از آنجایی که یلماز یک چهره مردمی مشهور است، در واقع با تبلیغ مشروبات الکلی قانون را زیر پا می گذارد. وزارتخانه های دارایی، بازرگانی و اداره مالیات و تجارت الکل و دخانیات  باید بررسی کنند که آیا رابطه ای بین این شرکت و جم یلماز وجود دارد یا خیر.

الکل پوشش چیست؟

رابطه ناخوشایندی بین چهره های مشهور  و الکل در ترکیه وجود دارد.  برای مثال امراه سربست که در رسانه های اجتماعی مرتب تصاویری از مشروبات الکلی منتشر می کرد، یک شب در حالی که کاملا مست بود، تصادف کرده و سه نفر از یک خانواده را به قتل رساند.

ترکیه باید هر چه زودتر این اختلاف مضحک سکولار-مذهبی را حل کند. زیرا این مبارزه مصنوعی به پوششی برای پرده انداختن بر روی نفرت انگیزترین اعمال افراد پوچ و توخالی تبدیل شده است.

ملاحظات  :

اقدام جم یلماز بارتاب گسترده ای در فضای مجازی ترکیه داشته است بیش یک میلیون نفر حرکت واقدام وی را محکوم کردند .

مردم مسلمان ترکیه حسایت ویژه ای به ماه مبارک رمضان دارند و براساس گزارش های سازمان دیانت بیش 67 درصد مردم ترکیه در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند .

https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/ramazanda-raki-sisesinin-sirri-459816

کد خبر 18863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =